Follow Us

Follow My Instagram

Wednesday, October 23, 2019

TIPS MEMAKAI PERFUME DENGAN BETUL AGAR TAHAN LAMA




TIPS MEMAKAI PERFUME DENGAN BETUL AGAR TAHAN LAMA


Ramai yang pakai perfume. Mungkin sebab peribadi pembersih atau nak pikat kekasih . . Apa-apa sekali pun, nak pakai perfume ada cara. Tapi, awas! Berkemungkinan ada kesalahan atau fakta yang salah disini.


Cara salah pakai minyak wangi.

1. Pakai perfume semasa tubuh masih basah selapas mandi.
2. Pakai perfume lebih daripada satu pada masa yang sama
3. Pakai di tempat yang salah


Sebenarnya perfume tu memang tahan lama jika anda tahu cara menggunakan perfume dengan betul.. Jadi anda semua perlu tahu bagaimana caranya kan.. so jom ketahui tips2 pemakaian perfume yang benar, sahih dan tepat..
.
1) Tempat semburan minyak wangi….
Ramai sangat orang suka sembur minyak wangi pada baju..sebabnya orang suka pikir sembur di baju baru akan wangi…minyak wangi akan lekat di baju kan..
Sebenarnya tiada siapa nak halang anda semua nak sembur kat mana.. kat baju pun boleh tapi tak tahan lama baunya tau…
So tempat yang perlu anda sembur minyak wangi ini sebenarnya ialah di bahagian tertentu badan iaitu… NADI TANGAN, BELAKANG TELINGA, PANGKAL TEKAK (iaitu di leher), PERGELANGAN TANGAN, SIKU DAN BELAKANG LUTUT..try tengok sembur bahagian2 ni then compare dengan semburan anda di baju.. Boleh tahu nanti sembur di bahagian2 badan kita ini lebih tahan bau perfume berbanding sembur di baju…

.
2) Sembur pada kulit yang lembab lebih baik daripada kulit yang kering
Actually ni fakta saintifik yg menyatakan bahawa… bau minyak wangi lebih kekal lama ke atas kulit berminyak berbanding kulit kering.. Ini terbukti apabila bau wangi lebih kekal lama terhadap orang yang memiliki kulit berminyak berbanding kulit biasa… Jadi bagaimana cara nak aplikasikan “kelebihan” ini dalam pemakaian perfume kita supaya kekal lebih lama?? Caranya, digalakkan untuk memakai lembapan yang tidak berbau ke atas lapisan kulit sebelum menyembur perfume… So dengan cara ini, ia akan membantu bau perfume tahan lebih lama ke atas si pemakai.

.
3) Sembur minyak wangi sebelum memakai baju ya…
Kenapa? Sebabnya jika disembur terus pada badan, minyak wangi tersebut akan bereaksi dengan suhu badan manusia.. suhu badan akan akan mengaktifkan secara semulajadi bau perfume tersebut…so kesannya bau perfume lebih kekal lama berbanding semburan di baju..


4) Jangan gosok minyak wangi selepas disembur
Ada ramai pengguna minyak wangi suka sangat gosok minyak wangi selepas sembur.. terutama yang jenis pakai di nadi tangan tu…lepas spray kat situ, terus gosok.. Jangan teruskan selepas ini ya.. sebabnya perbuatan tersebut boleh merosakkan perfume tersebut menyebabkan tak tahan lama.. so lepas ni jangan gosok.. biar ia tersebar atas kulit dengan sendirinya..

No comments:

Post a Comment